(این گزارش  را سال 85 برای رونامه سرمایه  تهیه کرده ام )

 

اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) در آینده ای نزدیک به منطقه مسکونی تبدیل خواهد شد. این آگهی را که چند روز پیش در یکی از روزنامه های صبح منتشر شد، بخوانید: «فروش استثنایی زمین های 200 متری، بدون قرعه کشی با 60 درصد تخفیف، روبه روی فرودگاه امام خمینی، شهر حسن آباد.» این آگهی یک شرکت انبوه ساز است برای فروش زمین های اطراف فرودگاه امام.
    
    هرچه سعی کردم نتوانستم بفهمم که این شرکت به چه دلیل تصمیم گرفته این زمین ها را تا این اندازه ارزان بفروشد.
    
    با سازمان هواپیمایی کشور تماس گرفتم و در رابطه با مجاز یا غیرمجاز بودن ساخت و ساز در اطراف فرودگاه از آن ها پرسیدم. یکی از مسوولان این سازمان گفت: «در رابطه با ساخت و ساز در اطراف فرودگاه ها، طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشور، محدودیت هایی برای سازندگان وجود دارد به این معنی که از فاصله 10 تا 15 کیلومتری فرودگاه ها سازمان هواپیمایی به هیچ وجه مجوز ساخت و ساز را نمی دهد.»
    
    این مسوول در سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اقدام این شرکت انبوه سازی برای فروش و یا به قول خود این مسوول «حراج» زمین های اطراف فرودگاه امام گفت: «در حال حاضر، بحث خرید و فروش زمین ها مطرح هست، اما وقتی به مرحله ساخت برسد، سازندگان قبل از هر اقدامی باید از سازمان هواپیمایی کشور استعلام کنند.» وی که نمی خواهد اسمی از او برده شود ادامه داد: «اگر سازمان هواپیمایی تشخیص دهد که موقعیت این زمین ها قابلیت ساخت و ساز را ندارند. مجوز ساخت برای سازندگان صادر نخواهد کرد، اگرچه در این صورت سرمایه های کلانی از خریداران این زمین ها به هدر می رود.»
    
    هنگامی که اتفاق برخورد هواپیمای 130C- با یکی از ساختمان های اطراف فرودگاه مهرآباد رخ داد، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که اگر اطراف فرودگاه مهرآباد، واحد مسکونی وجود نداشت، امکان داشت، خلبان هواپیمای 130C- می توانست، هواپیمای خود را کنترل کند و میزان تلفات کاهش می یافت.
    
    این مسوول سازمان هواپیمایی کشور، در این باره گفت: «اطراف فرودگاه ها، مناطقی وجود دارد به نام مناطق بی خطر پروازی که معمولادر این مناطق اجازه ساخت واحدهای مسکونی صادر می شود.»
    
    موقعیت زمین های اطراف فرودگاه امام که توسط این شرکت انبوه سازی به فروش رسیده، به گونه ای است که از طرف جنوب 15 کیلومتر با فرودگاه فاصله دارد و به این ترتیب، در یک منطقه کاملابیابانی قرار دارد و امکان ساخت و ساز نیز در این زمین ها، نزدیک به صفر است.
    
    از طرفی در تماسی که با روابط عمومی فرودگاه امام داشتم یکی از مسوولان این بخش اظهار کرد: «زمین هایی را که این شرکت انبوه سازی قصد دارد آن ها را بفروشد، ربطی به اطراف فرودگاه امام ندارد و این شرکت برای این که قیمت این زمین ها را بالاتر ببرد، این زمین ها را با این عنوان که اطراف و روبه رو ی فرودگاه هستند، به فروش می رساند.»
    
    گذشته از این که ساخت و ساز در این مناطق، به دلیل آن که اصولاساخت و ساز در اطراف فرودگاه ها برای ساکنان آن خطرساز است، بحث خدمات رفاهی ساکنان این مناطق نیز مطرح است. با توجه به این که زمین های فروخته شده از سوی این شرکت ساختمانی در مناطق بیابانی حسن آباد قرار دارد، امکان دسترسی به مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی و دیگر خدمات رفاهی برای ساکنان احتمالی این مناطق نزدیک به صفر است. کدام سازمان باید پاسخ گوی این مساله باشد؟
    
    از مسوولان سازمان هواپیمایی کشور و هم چنین فرودگاه امام خواستم، با توجه به این که این سازمان ها می دانند زمین هایی که از سوی این شرکت فروخته می شود قابلیت ساخت وساز را ندارد، اطلاع رسانی کنند تا دیگر کسی از این شرکت خرید نکند و دیگر خریداران نیز پول های خود را پس بگیرند، اما این پاسخ را شنیدم: «این شرکت یک شرکت بزرگ انبوه سازی است و با وجود برخی تخلفاتی که در رابطه با فروش آپارتمان در سال های گذشته نیز مرتکب شده، ما این اجازه را نداریم تا چنین کاری کنیم و مانع فروش تولیدات این شرکت شویم. زیرا این امر در حیطه وظایف سازمان هواپیمایی کشور فرودگاه ها نیست.»
    
    فروش زمین های بدون سند
    
    یکی از کارمندان شهرداری حسن آباد نیز درباره این اقدام شرکت انبوهساز مذکور گفت: «زمین هایی که در 15 کیلومتری فرودگاه امام وجود دارند، سند ندارند و من تعجب می کنم که این شرکت انبوه سازی به چه صورت زمین ها را به فروش رسانده است.»
    
    با سازمان مسکن و شهرسازی تماس گرفتم. خودم را به عنوان یکی از خریداران زمین های اطراف فرودگاه معرفی کردم. کارمند سازمان مسکن و شهرسازی با شنیدن نام شرکت فروشنده گفت: «من هم این آگهی را دیده ام. شما چطور به قیمت ارزان این آگهی، شک نکردید. این شرکت از نظر ما هیچ اعتباری ندارد. حتی در گذشته نیز برای فروش آپارتمان هایش مجوزی از سوی سازمان مسکن و شهرسازی برای این شرکت صادر نشده است.»
    
    او با نگرانی از من خواست با توجه به سابقه این شرکت ابتدا به اندازه کافی راجع به زمین ها، تحقیق و بعد اقدام به خرید کنم.
    
    اسمی از سازمان مسکن و شهرسازی نبرید
    
    با یکی از مقامات مسوول سازمان مسکن و شهرسازی تماس گرفتم. او هم دقیقاهمین عقیده را داشت که این شرکت انبوه سازی تحت پوشش نام خود و با عنوان انبوه ساز در حیطه ساخت و ساز فعال است اما یک شرکت مشکل ساز است.
    
    البته این مقام مسوول، اصرار داشت به هیچ عنوان، فاش نشود که این نکته از سوی سازمان مسکن و شهرسازی گفته شده، زیرا معتقد بود اعلام عدم صلاحیت این شرکت در زمینه ساخت وساز، هم برای او و هم برای روزنامه مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.
    
    وکلای قانونی برای فعالیت های غیرقانونی
    
    یکی دیگر از کارکنان این سازمان که در رابطه با صلاحیت شرکت ها تحقیق می کند نیز گفت: «در حالی که مطمئن هستیم فعالیت های این شرکت انبوه سازی به طور غیرقانونی صورت می گیرد. اما برای برخورد با این شرکت با یک مشکل جدی مواجه هستیم.آن هم این که این شرکت برای قانونی نشان دادن فعالیت های خود از وکیل های خبره استفاده می کند و به این ترتیب فعالیت هایش را قانونی جلوه می دهد.»
    
    طبق گفته این مقامات، در قانون وزارت مسکن و شهرسازی عنوان شده که شرکت ها براساس صلاحیت های خود پروانه کار دریافت می کنند، اما تاکنون در این قانون بندی مبنی بر این که اگر شرکتی نسبت به انجام تعهدات خود کوتاهی کرد تا وزارت مسکن بتواند از فعالیت آن شرکت متخلف جلوگیری کند وجود ندارد البته این قانون در حال بازنگری و اصلاح است.
    
    با توجه به ممنوعیتی که در زمینه غیرمسکونی بودن زمین های اطراف فرودگاه وجود دارد، معلوم نیست به چه دلیل سازمان هواپیمایی براساس گفته این مقام مسوول قادر نبوده که جلوی ساخت و ساز در زمین های اطراف فرودگاه مهرآباد را بگیرد. به گونه ای که اکنون این فرودگاه در دل یک منطقه مسکونی قرار دارد و تا به حال شاهد چندین حادثه سقوط هواپیما در میان مناطق مسکونی اطراف فرودگاه بوده ایم. مناطقی که گاه به عرض یک خیابان از فرودگاه فاصله دارند، نه 10 یا 15 کیلومتر.
    
    بماند که از سر و صدای نشستن و برخاستن هواپیماها چه میزان آلودگی صوتی برای مردم ایجاد می شود.
    
    حال سؤال این است که آیا همان سرنوشتی که منجر به چنین اتفاقی برای فرودگاه مهر آباد شد، در انتظار فرودگاه امام (ره) نیست؟