(ترجمه اقتصادی ام برای روزنامه جام،  سال 91 )

تولید اسلحه در بسیاری از کشورهای دنیا، این روزها بخشی از صنایع high tech به شمار می آید که مانند بسیاری دیگر از محصولات اینچنینی، درآمد چشمگیری برای کشورهای تولیدکننده رقم زده است.
    در گزارش ها آمده، بعد از حادثه 11 سپتامبر، کارخانجات اسلحه سازی در دنیا جان دوباره ای گرفتند و با ایجاد بازارهای صادراتی تولیداتشان را روز به روز افزایش داده اند. در فهرست اسلحه سازان بزرگ جهان، آمریکا با اختلاف فاحشی نسبت به بقیه رقبا پیشتاز است؛ چنان که در میان 20 شرکت بزرگ اسلحه ساز دنیا، تنها هفت نام غیرآمریکایی وجود دارد. پس از آمریکا نیز این انگلستان است که با 12 کمپانی بزرگ اسلحه ساز در رتبه دوم مرگ آفرینان قرار گرفته است. آمار سرسام آور خرید و فروش اسلحه در جهان و گردش مالی سرگیجه آور این صنعت، خیلی ها را به این نتیجه رسانده که تجارت اسلحه در جهان پس از مواد مخدر، دومین تجارت پرسود و اغواکننده به حساب می آید.
    
    آمریکا، سردمدار تجارت اسلحه در جهان
    در دهه اخیر و مشخصا پس از حادثه 11 سپتامبر و پس از انتخابات اخیر آمریکا و روی کار ماندن اوباما، تجارت اسلحه در این کشور رونق ویژه ای یافته است. براساس آنچه در رسانه های معتبر غربی منتشر شده است، رونق تجارت اسلحه در آمریکا به حدی رسیده که بسیاری از سایت های تجاری به صورت آنلاین به خرید و فروش تفنگ اقدام می کنند و چرخ های این تجارت مرگبار را تندتر از همیشه می چرخانند؛ چنان که در سال های اخیر درآمدهای ناشی از فروش اسلحه در آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. البته بخشی از آمار خیره کننده فروش این دست محصولات به اسلحه های شکار مربوط است که مشخصا در بالارفتن آمار فروش اسلحه در این کشور تاثیر بسزایی داشته است. براساس آمارهای رسمی 47 درصد از خانوارهای آمریکایی صاحب حداقل یک اسلحه هستند. در این کشور به ازای هر صد نفر 90 اسلحه سبک وجود دارد که این رقم سه برابر اسلحه موجود در آلمان، فرانسه و سوئد و 5/2 برابر عراق است. از 875 میلیون اسلحه سبک در جهان، 275 میلیون توسط آمریکایی ها خریداری شده که 70 درصد از آن متعلق به شهروندان معمولی است، همچنین سالانه هشت میلیون اسلحه جدید تولید و 5/4 میلیون از آن به وسیله آمریکایی ها خریداری می شود. این ارقام گویای گردش مالی قابل توجه این کالادر آمریکاست که نه تنها هزینه های خرید این کالارا شامل می شود، بلکه مالیات های دولتی و ایالتی را نیز در برمی گیرد.
    
    تجارت اسلحه در چین
    همچون تمام عرصه های اقتصادی دیگر که پای چین به آنها باز شده، صنعت اسلحه سازی جهان نیز عمیقا متاثر از حضور پررنگ این غول تازه به دوران رسیده اقتصادی است. این روزها می خوانیم بیشتر تولیدات در چین انجام می شود. گویا این کشور سعی دارد از تولید هیچ محصولی برای قبضه بازارهای صادراتی دنیا عقب نماند. بر همین مبنا چین نیز در رده بزرگ ترین تولید کنندگان و صادر کنندگان اسلحه و تسلیحات در دنیا قرار گرفته است. روزنامه واشنگتن پست، در مقاله ای با اشاره به این که چین نیز از قدرت های نوظهور در زمینه صادرات اسلحه در دنیاست، نوشت: چین موقعیت خود را متحول ساخته است و در حالی که پیشتر یکی از بزرگ ترین واردکنندگان سلاح بود، به یکی از تولیدکنندگان اصلی تبدیل شده و تولید داخلی اش از سال 2002 تا 2006 و از 2007 تا 2011 در حدود 95 درصد افزایش داشته که این کشور را به ششمین صادرکننده تسلیحات در جهان تبدیل کرده است.
    
    تجارت و تولید اسلحه در ایتالیا
    به گزارش وال استریت ژورنال؛ صنعت تولید سلاح در کشور اروپایی ایتالیا نیز از مثال زدنی های این حوزه است. تاکید به صنعت اسلحه سازی ایتالیا نه از حیث نقش آفرینی آن در بازار اسلحه دنیا، که نقش بسیار پررنگ این صنعت در اقتصاد خود ایتالیاست. در کشور ایتالیا نیز تا سال 2011، هزاران نفر در صنعت تولید اسلحه فعالیت داشته اند. در این کشور نوع خاصی از اسلحه با نام Bereta تولید می شود. روزانه حدود 1500 قبضه از این نوع اسلحه در کارخانجات اسلحه سازی ایتالیا تولید می شود که گردش مالی سالانه بیش از 400 میلیون یورو در برداشته است. به نوشته وال استریت ژورنال، دیری نمی گذرد که ایتالیا با ایجاد رونق در صنعت اسلحه سازی خود، تحولی عظیم در روند مالی و اقتصادی خود به وجود بیاورد.
    
    توسعه نیافته ها بزرگ ترین خریداران اسلحه
    براساس گزارش global issue، از سال 2004 تا سال 2012، کشور های در حال توسعه بیشترین خریداران اسلحه و تسلیحات در جهان بوده و موجب تسریع در رشد گردش مالی این بخش از تجارت در جهان شده اند. نکته جالب توجه این که کشورهای صنعتی نیز کمترین خرید تسلیحات را انجام داده اند. همچنین براساس آمار طی سال های مذکور تنها کمتر از 20 درصد از اسلحه های به فروش رسیده در دنیا به کشورهای صنعتی و بیش از 3 برابر آن به کشورهای در حال توسعه صادر شده است. علاوه بر همه این مسائل در این سال ها یعنی از 2004 تا 2012، تولید و صدور اسلحه به دیگر کشورها در حدود 90 درصد رشد داشته است.